Sfantul Nectarie din Eghina despre prietenie, chipul prietenului adevarat si al celui
nesincer si lingusitor, “cel mai
abject dintre toti oamenii”
Despre
prietenie
Prietenia
este iubirea sufletului sanatos fata de un alt suflet sanatos. Prietenia este sfanta, curata,
nevinovata, fidela, neschimbatoare, sincera, temerara, adevarata, vesnica. Prietenia este o virtute, pentru ca isi are
salasul in ethos si in buna educatie a sufletului sanatos; caci nu se uneste
decat cu virtutea si este iubitoare de virtute, imbratisand-o si ramanand cu ea
in veci. Prietenia, ca virtute,
se lasa atrasa de ceea ce-i este asemenea si isi afla odihna in virtutile care
se inrudesc. Prietenia este legatura dintre suflete asemanatoare. Este o
patimire a sufletului drept-cugetator, care se leaga printr-o iubire puternica
de cei care-i sunt dragi, unind prin dorinta, intr-o singura realitate,
sufletele care prin firea lor au tendinta sa fie despartite. Prietenia are un ethos statornic, ce nu face
concesii. Prietenia este un
anume fel de placere morala care indulceste sufletul. Prietenia indura orice,
prin compasiune si solidaritate. Aristotel a spus:
„Prietenia este un suflet care locuieste in
doua trupuri“.
Prietenia este mai puternica decat iubirea nascuta din inrudire, fiindca
iubirea din inrudire este rodul necesitatii, pe cand prietenia apartine
liberei alegeri.
Prietenia impune evlavia fata de cele
pe care prietenii le considera a fi sfinte, curatie in modul de vietuire,
integritate in ceea ce priveste deprinderile morale, fidelitate in caracter,
statornicie in decizii, sinceritate in
cuvinte, indrazneala in sustinerea a ceea ce este corect si folositor si in a
spune adevarul. Prietenia este sustinatoarea pe pamant a bunastarii si
fericirii a doi oameni buni, pentru ca prietenia
nu poate sa se nasca prin firea ei decat intre oameni buni. Platon
spune:
„Prietenia
este armonia in cuget, cat priveste rele bune si drepte, alegerea aceluiasi mod
de viata, a aceluiasi fel de gandire in ceea ce priveste optiunile [de viata]
si faptele, unirea in cuget in ceea ce
priveste impreuna-vietuirea in respect, partasia atat la bine, cat si la rau“.
Exista trei
feluri de prietenie: in acord cu virtutea,
din interes si din obisnuinta,
dar cea mai buna este cea in acord cu virtutea; pentru ca cea mai statornica
iubire este cea intemeiata pe virtute.
Chipul
prietenului
Prietenul
este un om bun, cu suflet sanatos, care cugeta cele drepte, fiind iubitor de
virtute, integru in ce priveste deprinderile sale morale, fidel iubirii, sincer
in cuvinte, statornic sufleteste, sfetnic vrednic, curajos, iubitor de adevar
si dreptate.
Prietenul, este asemenea [in toate] celui cu care se afla intr-o legatura de
prietenie; socoteste ca bucuria
prietenului este si bucuria sa, iar tristetea acestuia este propria sa
tristete; avand o sensibilitate deosebita, simte starea de spirit a
prietenului si indura, la randul sau, ceea ce patimeste acesta; pricepe inainte ca prietenul sa-i faca
marturisirea si alearga in ajutorul lui inainte ca acesta sa-l roage; se ofera
fara preget spre a-l ajuta in lucrurile lui si-l sprijina atunci cand este in
primejdie. Prietenii prietenului
sau sunt si prietenii lui, iar dusmanii acestuia sunt si dusmanii lui; sare in
apararea prietenului sau si se pune in pericol pentru el. In trupul lui se afla
salasluindu-se sufletul prietenului sau. Este un sfetnic bun, spune intotdeauna
ceea ce este folositor si se ingrijeste de cinstea si renumele prietenului;
cele pe care prietenul lui le socoteste sfinte sunt sfinte si pentru el si
respecta cele pe care prietenul sau le socoteste a fi vrednice de cinste.
Prietenul adevarat este un acoperamant
puternic, si cel care-l afla, afla o comoara. Prietenul este cel mai de pret
dintre toate. Prietenul adevarat este bogatie nepretuita, mai de cinste
decat oricare dintre cele ce pot fi dobandite; nu exista masura pentru
frumusetea lui. Prietenul, atat in
necazuri, cat si in imprejurarile fericite ale celui care-i este prieten,
ramane acelasi. Prietenul adevarat aduce lauda celor vrednice de lauda si le
acuza cu indrazneala pe cele de necinste.
Euripide spune:
„Prietenii nu au nimic exclusiv al lor – cei
care au ajuns sa fie [prieteni] cu adevarat -, ci toate lucrurile le sunt
comune. Nimic nu este mai bun decat un prieten sincer. Sfatul lui este mai puternic decat un
medicament, vindecand sufletul ranit si inima intristata a prietenului;
cuivintele sale sunt remedii datatoare de viata. Prietenul cel bun poate sa
faca bine atat sufletului, cat si trupului prietenului sau. Prietenul bun si-a
pus sinele pentru toate cate lipsesc celui pe care-l socoteste prieten, si
atunci cand i se face bine, arata recunostinta, iar cand [celalalt] greseste,
incearca sa indrepte deplin [greseala]. Prietenul ajunge sa fie cugetul, simtirea si ochiul celui socotit
prieten. Prietenul este personificarea
virtutii. Nu este cu putinta ca cel care este prieten sa fie rau“.
Sfantul
Grigorie Teologul spune:
„Prietenul credincios este o comoara insufletita o gradina imprejmuita,
un izvor pecetluit care se deschide din vreme in vreme pentru a te impartasi de
el; nu pot sa-i numesc prieteni decat pe cei care sunt buni cu adevarat si care
s-au imprietenit cu noi pe temeiul virtutii“.
Despre
prietenul nesincer
Prietenul
nesincer este un om interesat, neiubitor, viclean, egoist, ipocrit, purtand
masca prieteniei pentru a avea parte de foloasele de pe urma ei; minte atunci cand spune ca sustine
prietenia, si ascunde viclesug inauntrul lui cand vorbeste despre devotament. Are pretentia ca prietenii sa-l ajute, dar
el insusi refuza sa-si ofere sprijinul atunci cand prietenul i-l cere,
inventand o mie de pretexte. Isi arata prietenia atunci cand prietenului ii
merge bine, dar la necaz se dezice de el. Isi aduce aminte de el atunci cand ii
merge bine si vrea sa afle Il evita si il blestema; il acuza ca a
ajuns in necaz din cauza neroziei; iar daca acela a cazut in vreo boala, il
uita, si daca se afla la ananghie, isi intoarce fata de la el; cand [prietenul lui] ajunge intr-o stare
umila, il defaimeaza si cand devine sarac, il trece cu vederea, iar vazandu-l
flamand, nu-i poarta de grija si nu face milostenie cu el nici cand este gata
sa moara. Unul ca acesta este un prieten nesincer.
Despre
prietenul viclean, rau si pervertit
Prietenul
viclean este un om de nimic si periculos.
Acesta nu are nimic sanatos in sufletul lui; pentru el, nimic nu-i sfant,
nimic cuvios; este necredincios, rau, viclean, pervertit; dispretuieste sinceritatea, pe buzele lui
poarta viclesug si minciuna; cugeta la cele viclene, iar inima sa cerceteaza cele
de rusine; cuvintele lui sunt lingusitoare si gandurile inselatoare. In
vorbe isi arata prietenia, dar intr-ascuns planuieste impotriva celui socotit
prieten. Isi defaimeaza prietenul si cu
flacara vicleniei raspandeste rautati [despre el]; cu privirea incordata,
cugeta cele necinstite si buzele lui vor fi mereu de partea raului. Acesta este
un cuptor de rautati pentru prieten; in fata aceluia, isi indulceste graiul si
in cuvinte isi arata exagerat admiratia fata de el, dar mai apoi gura sa isi va
retrage spusele si vorbele lui vor zamisli multa sminteala.
Prietenia
celui rau si viclean este mai cumplita decat dusmania, pentru ca de aceasta din
urma te poti feri, pe cand de [prietenia celui rau] nu; prietenul viclean nu
difera cu nimic de ucigas, pentru ca amandoi fac raul intr-ascuns.
Prietenul viclean esta nesatul; chiar
de si-ar distruge cu totul prietenul, tot nu s-ar satura; este sfruntat pentru
ca, desi face rele uneltind si destramand casa celui care s-a increzut in
prietenia lui, nu-i este rusine sa poarte pe buze numele prieteniei si sa i se
infatiseze aceluia ca prieten, desi il uraste fara masura. Este nemilos,
pentru ca viscerele celui viclean nu pot suporta prietenia. Prietenia
„prietenului” rau este asemenea ruginii: il roade pe prieten cat timp este in
viata.
Despre
lingusire
Lingusirea
este o rautate respingatoare, ascunsa sub masca prieteniei; lingusirea este o
mangaiere amagitoare si se manifesta in cuvinte ca prietenie si bunavointa, si
ca ravna pentru cele care nu au nici o valoare. Deasupra lingusirii, ca si deasupra
mormantului, se afla scris doar numele prieteniei. Lingusirea este un viciu al
sufletului pervertit, care este bolnav si n-are nimic teafar in el; este
vicleana, nu are nimic sfant, este nesincera si inselatoare. Lingusirea strica sufletele care o ingaduie.
Caracterul
lingusitorului.
Lingusitorul este un om pervertit, josnic si de nimic; dezmiarda sufletele
slabe, iar cuvintele lui sunt inselatoare; fagaduieste prietenia si se preface
ca ofera loialitatea desavarsita, in timp ce inima lui uraste, gura sa vorbeste
despra intensitatea iubirii; il inalta
pe cel pe care-l linguseste pentru cele vrednice de blam si osandeste
calitatile celor virtuosi si cele vrednice de lauda; subrezeste
acuitatea gandurilor sufletului si nu lasa sa se vada adevarul lucrurilor.
Lingusitorul ii fericeste pe cei care traiesc in desfatari si ii admira pe cei
care-si risipesc bogatiile in desfranari; le lauda cugetarea si le slaveste
priceperea mainilor; sustine ca
neinfranarea este o virtute si numeste prostia cea mai de pe urma stiinta si
intelepciune. Il lauda pe
barbatul care nu-i vrednic de bogatia [sa] si-l batjocoreste pe cel bun care
traieste in saracie; ii admira pe oameni de dragul pricopselii si-n fata lor
calca in picioare pe cele demne de admiratie. Lingusitorii ii amagesc, sub aparenta cuvintelor bune, pe cei lipsiti de
rautate si fac tot ce le sta in putinta spre a pune stapanire pe ei.
Fericindu-i, ii duc in ratacire si le tulbura calea vietii. Sunt mai vicleni
decat vulpea si mai rai decat corbii, pentru ca prin viclesug si amagire strica
si murdaresc sufletele celor necugetati; folosesc felurite mijloace si nu sunt
decat niste profitori. Plutarh spune ca nici un soi [de oameni] nu este mai
vicios decat cel al lingusitorilor, ce reusesc foarte repede si cu mult succes
sa-i ingenuncheze pe tineri. Sfantul Vasile cel Mare afirma despre lingusitor:
„Lingusitorul, cata vreme are dumicatul in
gura sa, lauda, maguleste, admira, dar de indata ce se ridica de la masa, isi
arunca blestemele, asemenea pietrelor, asupra celui pe care putin mai devreme,
datorita stomacului, il adora ca pe Dumnezeu“.
Lingusitorul necinsteste si jefuieste
cele ce apartin altora; il
binecuvanteaza cu glas mare pe prieten dimineata, iar seara il blesteama si
este gata ca, slujindu-se de vorbe frumoase si binevenite, sa-i ia [pana] si
haina de pe el.
Antistene spunea:
“Mai preferabil este sa cazi intre corbi decat
intre lingusitori; cei dintai iti vatama trupul, cei de pe urma iti pervertesc
sufletul“.
Sfantul Vasile cel Mare il compara pe
lingusitor cu un miriapod:
„Se
zice ca, asa cum miriapodul isi schimba culoarea dupa locul in care se gaseste,
la fel si lingusitorul isi schimba
cugetul in functie de opiniile celor in a caror companie se afla“.
Lingusitorul
este cel mai abject dintre toti oamenii.
Despre erosul
[trupesc]
Erosul este o
patima a sufletului molatic, ce se naste din privirea iscoditoare. Erosul se manifesta ca exacerbare a
unei dorinte irationale, care ia fiinta naste cu repeziciune in suflet, dar se
potoleste foarte incet. Erosul, odata
ce se iveste, arde inima asemenea unei flacari si nu se stinge grabnic, fiind
intetit de fantezia care inchipuie si plasmuieste imaginea persoanei iubite.
Atunci cand erosul cuprinde sufletul, nu mai lasa loc nici pentru hrana. Cand
afla un suflet care nu este aparat, erosul il subjuga cu totul si-l convinge sa
le dispretuiasca pe toate celelalte, facandu-l sa nu fie interesat decat de
el. Erosul misca sufletele necugetate
spre pierderea mintilor si nebunie, pentru ca inchipuirea lor fara nici o
stavila hraneste flacara, care seduce mintea. Atunci cand asalteaza un suflet
rational, erosul se stinge inainte de a perverti mintea; pentru ca acesta,
fiind propriul sau stapan, nu ingaduie sa fie fermecat de inchipuire. Erosul ia in stapanire sufletele care sunt
lipsite de erosul dumnezeiesc si sufera de tristete in singuratatea lor;
caci inima, plasmuita fiind pentru a
iubi, nu poate sa ramana nesimtitoare fata de eros, daca mai intai nu va fi
ranita si cucerita de dragostea dumnezeiasca. Erosul [lumesc] nu poate
sa ia in stapanire inimile care au fost ranite de erosul dumnezeiesc, pentru
ca erosul dumnezeiesc le-a implinit orice dorinta si nimic n-a lasat pustiu.
Plutarh spune despre eros ca este o
fiara care are drept gheare si colti, cu care sfasie inima, neincrederea si
gelozia. Patimile celor indragostiti
sunt urmatoarele: iubesc, dar si
urasc, il doresc pe cel pe care-l iubesc, cand este absent, dar atunci cand
este prezent, sunt cuprinsi de frica [din cauza lui], lingusesc, dojenesc,
mor inainte de vreme, ucid, isi doresc sa nu fi simtit iubirea, dar nu doresc
sa inceteze sa iubeasca, vor sa fie liberi [de patima], dar staruie in robia
lor. Lucrurile de mai sus fac ca acestei patimi sa-i urmeze
nebunia.
(din:
Sfantul Nectarie din Eghina, “Cunoaste-te
pe tine insuti sau Despre virtute“, Editura Sophia,
2012)
“ Daca nu vei deprinde simtaminte firesti, atunci toate scrierile ortodoxe nu-ti vor fi de niciun folos”. Cum e afectata viata duhovniceasca de nevoile psihologice si de imaturitatea emotionala a tinerilor?
“Educatia contemporana din
scoli accentueaza asprimea, raceala si incapacitatea de a judeca ce e mai
bun si ce e mai rau - relativitatea totala, care il zapaceste pe om si-l
ajuta sa se acomodeze cu lumea apostaziei…”
Nici un izvor de invatatura nu trebuie
trecut cu vederea in pregatirea pentru marea batalie a vietii, si se poate
dobandi ceva bun si de la
scriitorii pagani, daca ii folosim cum se cuvine. Despre vestitul Moise se spune ca a deprins intelepciunea din
stiinta egiptenilor si astfel a ajuns la contemplarea Celui Ce Este. Mai apoi
si Daniil, la Vavilon, s-a inteleptit intru filosofia haldeilor, ajungand a
pricepe Dumnezeiasca invatatura. [...] [Dar]nu trebuie sa luam toate fara osebire, ci numai cele ce ne sunt de folos.
Ar fi spre rusinarea noastra daca, in privinta mancarii, am lepada cele
vatamatoare, iar cele ce tin de invatatura nu ne-am griji de cele ce tin
sufletul viu, ci, asemenea paraielor de munte, am matura tot
ce se intampla sa iasa in cale. (Sf. Vasile cel Mare, †379[1] )
Nu cu foarte multi ani in urma, un
tanar doritor sa imbratiseze viata monahala s-a dus la Muntele Athos. Aici,
stand de vorba cu cinstitul igumen al manastirii in care voia sa stea, i-a
spus:
„Cuvioase parinte,
inima mea arde dupa viata duhovniceasca, dupa nevointa, dupa neintrerupta
partasie cu Dumnezeu, dupa ascultarea de un Batran! Invata-ma, te rog, cuvioase
parinte, cum sa sporesc duhovniceste!”
Indreptandu-se spre raftul cu carti,
igumenul a scos un exemplar din… David Copperfield de Charles Dickens:
„Citeste asta, fiule!”
„Dar, parinte“, obiecta tanarul tulburat, „cartea
asta nu este decat sentimentalism victorian heterodox, un produs al robiei
apusene! Nu este ceva duhovnicesc; nu este nici macar
ortodoxa! Eu am nevoie de scrieri care sa ma inveteduhovniceste!“
Igumenul a zambit si a spus:
„Daca nu vei
deprinde simtaminte firesti, omenesti si crestinesti, si nu vei invata sa
privesti viata la fel cu
micul David - cu simplitate,
bunatate, caldura si iertare - atunci toate scrierile duhovnicesti ortodoxe nu-ti vor fi de nici un
folos”[2].
Parintele Gherman spunea cu placere
aceasta poveste, intemeiata pe o intamplare adevarata, mai ales cand statea
impreuna cu fratii in jurul mesei din trapeza. El insusi traise ceva asemanator cand, pe la nouasprezece ani,
Parintele Adrian i-a spus sa citeasca romanele rusesti clasice. El
tanjea dupa convorbiri „duhovnicesti”, insa Parintele Adrian aducea mereu vorba
despre un anume personaj sau despre o idee din operele lui Dostoievski,
Goncearev etc.
Din
experienta sa cu tinerii, Parintele Serafim a inteles cata intelepciune era in
spatele purtarii Parintelui Adrian si a igumenului athonit pomenit mai sus. Intr-un eseu
intitulat „Formarea sufletului“,
el articula cu grija filosofia ortodoxa din spatele acesteia:
„Este bine stiut
faptul ca educatia tinerilor de astazi, mai ales in America, nu reuseste sa
provoace un raspuns adecvat fata de cele mai inalte expresii ale artei,
literaturii si muzicii umane. Ca urmare, tinerii
se formeaza la intamplare, sub infuenta televiziunii, a muzicii rock si a altor
manifestari ale culturii (sau— mai degraba ale anticulturii) actuale; din
pricina acestei stari de fapt, dar si ca urmare a ei – si mai ales din pricina
absentei oricarei idei constiente la parinti si profesori despre ceea ce este
viata crestina si despre cum ar trebui sa fie crescut un tanar din acest punct
de vedere – sufletul celor ce
supravietuiesc anilor tineretii este cel mai adesea un desert emotional, vadind
in cel mai bun caz lipsuri in ce priveste atitudinile fundamentale fata de
viata, socotite odinioara firesti si indispensabile.
Putini mai sunt in stare astazi sa-si exprime limpede emotiile si ideile
si sa se confrunte cu ele in mod matur: cei mai multi nu stiu nici macar ce se
intampla inlauntrul lor. Viata
lor se imparte in mod artificial intre munca (si prea putini sunt in stare sa puna partea lor cea mai buna,
sa-si puna inima in ea, fiindca este «doar
pentru bani»), joaca [distractie, n.n.]
(in care multi vad «adevaratul
sens al vietii») religie (de obicei, nu mai mult de un ceas sau doua pe
saptamana) si asa mai departe, fara vreo unitate care sa dea sens
intregii vieti. Foarte multi,
gasind ca viata de zi cu zi este nesatisfacatoare, incearca sa traiasca intr-o lume fantastica pe care
si-o creaza singuri (si in care cauta sa faca loc si
religiei). Iar unificatorul intregii culturi moderne este
numitorul comun al adorarii
sinelui si al cultului
confortului, care ucide orice gen de viata duhovniceasca.
Aceasta este doar o
parte din «bagajul cultural» pe care omul de astazi il aduce cu sine atunci
cand devine ortodox. Desigur, multi
supravietuiesc ca ortodocsi, in ciuda trecutului lor; altii ajung la un adevarat
dezastru duhovnicesc din pricina lui; multi insa raman infirmi sau cel
putin nedezvoltati duhovniceste, pur si simplu fiindca nu sunt constienti si nu
sunt pregatiti pentru cerintele reale ale unei vieti duhovnicesti.
Ca inceput pentru a
face fata problemei (si, eventual, pentru a-i ajuta pe unii dintre cei ce au
dificultati), sa cercetam pe scurt invatatura ortodoxa despre firea omeneasca, asa cum a fost ea
formulata de catre un profund scriitor ortodox din veacul al XIX-lea, un
adevarat Sfant Parinte al vremurilor de pe urma – Episcopul Teofan Zavoratul († 1894). In lucrarea sa
intitulata Ce este viata duhovniceasca si cum
sa ne pregatim pentru ea,acesta scrie:
Viata omului este complicata si cu multe laturi. [...] Fiecare latura are propriile facultati si
trebuinte, propriile metode, lucrari si impliniri. Omul traieste doar
atunci cand toate facultatile ii sunt in miscare si cand toate nevoile ii sunt
implinite. Insa atunci cand doar o mica parte din aceste facultati
este in miscare si doar o mica parte din nevoi ii sunt implinite – o asemenea
viata nu mai este viata. [...] Omul
nu traieste omeneste pana ce totul in el nu este in miscare. [...] Omul trebuie sa traiasca asa cum l-a zidit Dumnezeu, iar atunci
cand nu traieste astfel, poate zice cu indrazneala ca nu traieste defel. [...][3]
In aceste cuvinte ale
Episcopului Teofan putem deja identifica una dintre erorile comune
cautatorilor vietii duhovnicesti de astazi: nu toate laturile firii lor sunt in
miscare; ei cauta doar sa-si
satisfaca anumite nevoi religioase [...] fara a fi ajuns la pace cu unele
dintre celelalte nevoi ale lor (in
special psihologice si emotionale) sau, mai rau: se folosesc de religie in
chip nelegitim pentru a-si implini aceste nevoi psihologice. La astfel de oameni, religia este un lucru artificial, care nu a atins inca partea cea mai adanca
din ei si, adeseori, un
eveniment neplacut din viata lor sau chiar atractia fireasca fata de lume sunt
de ajuns pentru a le spulbera universul de plastic si pentru a-i indeparta de
religie. Uneori astfel de oameni, dupa o amara experienta de viata,
revin la religie; insa cel mai adesea se pierd sau, in cel mai bun caz, raman infirmi sau sterpi“[4] .
Parintele Serafim a vazut aceasta traire religioasa
de „plastic” in mod cat se poate
de graitor atunci cand un tanar inchinator, care statuse o vreme la o alta
manastire din America, a venit la Platina vorbind mereu despre Stareti, isihasm, Rugaciunea lui Iisus,
adevaratul monahism, intelepciunea ascetica a Sfintilor Parinti. Intr-o
zi, Parintele Serafim l-a vazut plimbandu-se prin imprejurimile manastirii
si fredonand cantece rock, pocnind
din degete si sarind in ritmul muzicii. Surprins, Parintele Serafim
l-a intrebat daca nu vede vreo contradictie intre aceste lucruri si interesul
sau pentru spiritualitate, dar tanarul a ridicat din umeri si a raspuns: „Nu,
nu este nici un fel de contradictie. Cand vreau spiritualitate, il pun pe
Staret” - vrand sa spuna ca putea scoate oricand caseta cu
muzica rock si sa puna o caseta cu Staretul sau tinand un cuvant duhovnicesc.
Parintele Serafim a inteles un lucru:
faptul ca tanarul cu pricina putea
sa-si compartimenteze viata in acest fel arata ca ceva lipseste din alcatuirea
de temei a sufletului sau. Pentru a explica ce se intelege prin
aceasta alcatuire facea referire din noula un fragment din Sf. Teofan
Zavoratul:
Nu toate nevoile omului au aceeasi valoare, ci
unele sunt mai inalte, iar altele mai joase; iar implinirea cumpanita a lor
aduce omului pacea. Nevoile
duhovnicesti sunt cele mai inalte, iar cand acestea sunt implinite, atunci este
pace chiar daca celelalte raman neimplinite. Insa cand nevoile duhovnicesti raman
neimplinite, atunci, chiar daca celelalte sunt implinite cu varf si indesat,
pacea nu este cu putinta. Iata pentru ce implinirea lor este numita
singurul lucru care trebuieste.
Atunci cand trebuintele duhovnicesti sunt
implinite, ele il invata pe om cum sa puna in armonie cu ele si implinirea
celorlalte nevoi, astfel incat nici ceea ce implineste sufletul, nici ceea ce
implineste trupul sa nu ajunga potrivnic vietii duhovnicesti, ci sa o ajute; si atunci este o deplina armonie in om a tuturor miscarilor si
descoperirilor vietii sale, o armonie a gandurilor, simtirilor, lucrarilor,
legaturilor si placerilor. Si acesta este Raiul![5]
„In zilele noastre”, sublinia
Parintele Serafim, „principalul
ingredient care lipseste din aceasta armonie ideala a vietii omenesti este ceea
ce s-ar putea numi dezvoltarea
emotionala a sufletului. Este un lucru nu direct duhovnicesc, dar care adeseori impiedica
dezvoltarea duhovniceasca. Este starea omului care, crezand ca inseteaza
dupa nevointe si dupa o inalta viata de rugaciune, abia daca este in stare sa
raspunda la dragostea si prietenia omeneasca normala; caci de va zice cineva: Iubesc pre Dumnezeu, iara pre fratele sau uraste,
mincinos este; ca cela ce nu iubeste pre fratele sau, pre carele l-a vazut, pre
Dumnezeu, pre Carele nu L-a vazut, cum poate sa-L iubeasca? (1 In.
4, 20).
La unii oameni defectul acesta exista in forma extrema; insa, ca tendinta
generala, el este prezent intr-o oarecare masura la toti cei ce am fost
crescuti in desertul emotional si duhovnicesc al vremurilor noastre.
Asa stand lucrurile, este nevoie adeseori sa ne smerim impulsurile si
nevointele aparent duhovnicesti pentru a le testa prin disponibilitatea noastra
umana si emotionala pentru ele. Asa se face ca, uneori, un duhovnic poate
sa-si opreasca ucenicul de la citirea unor carti duhovnicesti si sa-i dea in
schimb un roman de Dostoievski sau de Dickens ori sa-l indemne sa se
familiarizeze cu anumite genuri de muzica clasica – si aceasta fara vreun scop
«estetic» (caci poti fi
«expert» in aceste domenii si chiar «bine dezvoltat emotional» fara a avea nici
cel mai mic interes pentru nevointa duhovniceasca, ceea ce este tot o stare de
dezechilibru), ci numai pentru
a-i subtia si forma sufletul, facandu-l sa fie mai pregatit pentru intelegerea
adevaratelor scrieri duhovnicesti”[6].
Cele spuse aici de Parintele Serafim
despre duhovnici sunt si mai adevarate pentru parintii naturali, caci „formarea
sufletului” trebuie sa inceapa
din frageda pruncie. Cu prilejul unei prelegeri sustinute la
pelerinajul Sf. Gherman din 1982, Parintele
Serafim a dat parintilor cateva sfaturi practice despre cum sa foloseasca tot
ce este pozitiv in lume spre binele copiilor lor:
„Copilul care, inca din primii sai ani
de viata, a ascultat muzica clasica de buna calitate si si-a vazut sufletul sporit de ea, nu va mai fi
atat de ispitit de ritmurile crude si de mesajul muzicii rock sau al altor
forme contemporane pseudo-muzica, pe cat sunt copii crescuti fara o educatie
muzicala. O astfel de educatie muzicala, asa cum au spus unii dintre Staretii
de la Optina, subtiaza sufletul si il pregateste pentru primirea intiparirilor
duhovnicesti[7]. Copilul educat cu literatura, dramaturgie
si poezie buna si care a simtit efectul lor asupra sufletului – adica au ajuns
sa-i placa – nu va cadea usor prada filmelor si programelor de televiziune
contemporane sau romanelor de duzina care pustiesc sufletul si il abat de la
calea crestina. Copilul deprins sa vada frumosul in pictura si sculptura
clasica nu va fi atras cu usurinta de perversitatea artei contemporane si nici
de stridentele produse ale publicitatii moderne si pornografiei.
Copilul care stie cate ceva din istoria lumii, mai ales din epoca
crestina, si cum anume au trait si au gandit alti oameni, in ce greseli si
capcane au cazut oamenii care s-au indepartat de Dumnezeu si de poruncile Sale,
precum si ce viata slavita si plina de inraurire au dus atunci cand au fost
credinciosi Lui – va discerne in privinta vietii si filosofiei vremurilor
noastre, fara a se simti inclinat sa se ia dupa prima filosofie sau primul nou
mod de viata pe care il intalneste. Una dintre problemele fundamentale cu care se confrunta educatia copiilor
astazi este faptul ca in scoli nu li se mai da un sens al istoriei. Este primejdios si fatal sa lipsesti un copil
de sensul istoriei. Aceasta inseamna ca el nu mai are capacitatea
de a lua exemplu de la oamenii care au trait in trecut. De fapt, istoria se repeta mereu. O data
ce iti dai seama de aceasta, devine foarte interesant de observatcum au raspuns oamenii la probleme, cum au
fost unii oameni care au mers impotriva lui Dumnezeu si care au fost urmarile
si cum unii oameni si-au schimbat viata si au devenit exceptii, dand o pilda
care este traita pana zilele noastre. Sensul acesta al istoriei
este un lucru deosebit de important si trebuie transmis copiilor.
In general, omul familiarizat cu cele mai bune
produse ale culturii seculare – care in Occident au aproape intotdeauna clare
nuante religioase crestine – are mult mai multe sanse de a duce o viata
ortodoxa normala si rodnica decat cineva care cunoaste doar cultura populara de
astazi. Cel
ce s-a convertit la Ortodoxie direct din cultura rock si, in general, oricine
crede ca poate combina Ortodoxia cu acel fel de cultura – va trebui sa treaca
prin multa suferinta si va avea un drum greu in viata inainte de a ajunge un
crestin ortodox cu adevarat serios, capabil de a-si impartasi credinta si
altora. Fara aceasta suferinta, fara aceasta constientizare, parintii ortodocsi
isi vor creste copiii doar pentru a-i lasa sa fie devorati de lumea
contemporana. Cultura
lumeasca de buna calitate, daca este primita cum se cuvine, subtiaza si
dezvolta sufletul; cultura contemporana de masa nu face decat sa deformeze
sufletul, sa-l faca infirm, impiedicandu-l de a avea un raspuns deplin si
firesc la mesajul Ortodoxiei.
Astfel, in lupta noastra impotriva duhului acestei lumi, putem folosi
cele mai bune lucruri pe care lumea ni le ofera, tocmai pentru a trece dincolo
de ele; orice lucru bun din lume,
daca suntem destul de intelepti ca sa vedem, ne indreapta catre Dumnezeu si
catre Ortodoxie, si tocmai de aceea trebuie sa ne folosim de el“[8].
Cu ani in urma, atunci cand a tinut
pentru prima data „Cursul de supravietuire
ortodoxa“, in
1975, Parintele Serafim a vorbit anume despre felul in care produsele
superioare ale culturii pot ajuta copiii sa creasca cu o atitudine morala fata
de sexualitate:
„In societatea prezenta, baietii, pe la varsta de 14-15 ani, stiu totul
despre pacatele trupesti, mult mai mult decat stiau inainte chiar oamenii
casatoriti. Ei
stiu exact ce se petrece in filme, vad totul, iar atmosfera generala in care
traiesc este una de ingaduinta. «De
ce sa te lupti cu acest lucru?» se spune astazi. «Este ceva natural». Evident, sunt pregatiti pentru o viata de
ingaduinta fata de pacat.
Unui asemenea baiat i
se poate da dreptarul adevarului, care este castitatea, fecioria; insa aceasta este o masura foarte inalta si greu
de atins, daca el nu are la dispozitie decat ideea abstracta a castitatii cu care
sa se impotriveasca la toata atmosfera de senzualitate ce ii ataca nu doar
mintea, ci si inima – iar trupul in mod direct. El vede pretutindeni
panouri publicitare care il duc in ispita, iar revistele la care se poate uita
sunt ingrozitoare; si toate acestea la un loc sunt mult mai puternice decat
ideea singulara de a ramane curat. De fapt, toata lumea va rade de o asemenea idee, iar bietului baiat ii va fi
foarte greu nu numai sa reziste, dar si sa vada ca trebuie sa reziste ispitelor,
fiindca totul ii arata contrariul, cu exceptia acelui mic adevar abstract ca
trebuie sa fie curat. Ei bine, aici i-ar putea veni in ajutor
literatura. [...]
Baiatul poate citi o
carte precum David
Copperfield, care descrie felul cum creste un baiat: nu este vorba
despre vreun calugar sau un campion al nevointei, ci despre un baiat obisnuit
care creste intr-o alta epoca. [...] Este intr-adevar o carte lumeasca, despre
oameni care traiesc in lume – insa intr-o lume destul de diferita [de cea de
azi]. Dintr-o data ai o alta perspectiva
asupra lucrurilor: lumea nu a fost intotdeauna asa cum este acum; normele care
predomina astazi tin de o anumita lume, dar mai exista si altele; si
exista o alta lume, normala, in care desi sexualitatea este prezenta, ea are un
rol bine definit. Parca te intaresti vazand ce era normal pe atunci si cum
descrie Dickens cresterea acelui baiat si felul in care el se indragosteste.
[...] Se simte stanjenit ori de
cate ori se afla in prezenta fetei si nu-i trec defel prin cap ganduri murdare,
pentru ca nu se petrece nimic de genul acesta; pe cand in romanele de astazi nu
dai decat de asa ceva. Cartea prezinta o perspectiva mult mai
inalta asupra iubirii, care este, fireste, indreptata spre casatorie, spre
copii. Intreaga viata se leaga de
aceasta si nicaieri in carte nu apare gandul ca ai putea avea o oarecare
satisfactie de moment, pentru ca apoi sa treci la urmatoarea fata. David
Copperfield viseaza tot timpul la aceasta femeie, cum va trai impreuna cu ea si
cum va ajunge om mare in lume. Se
intelege ca dupa casatorie va avea si legaturi trupesti, insa acasta se leaga
de ceea ce urmeaza sa faca cu intreaga sa viata.
Repet, aceasta il
intareste pe baiatul supus el insusi acelorasi ispite. Cand isi pune
intrebarea: «Cum anume sa ma port cu o
fata?» – o norma abstracta nu-l ajuta prea mult. Insa daca vede cum acest personaj fictiv, care
insa ilustreaza cat se poate de autentic viata dintr-o alta epoca, era atat de
stanjenit, de preocupat, de politicos, de idealist si de tandru, aceasta il
inspira sa se poarte mai normal, dupa pilda trecutului. Pe de alta
parte, intr-un asemenea roman vedem cat de multe fatete are intreaga problema a
dragostei si sexualitatii, cat de complicat se impleteste ea cu intreaga fire
omeneasca. Si chiar daca nu se
propovaduieste Ortodoxia, totusi atmosfera cartii este imbibata de o
suficient de mare cantitate de valori crestine, iar aceasta poate fi de mare
ajutor baiatului la nivelul lui, nu la un nivel duhovnicesc, ci la nivelul
vietii de zi cu zi in lume.
Totodata, Dickens transmite un simtamant extrem de cald
al vietii, al legaturilor dintre oameni, simtamant care nu se mai da in scoala
de azi. Si tocmai acest
simtamant al legaturilor calde dintre oameni ar putea fi mai eficient in a-l
pastra curat pe un baiat, decat a-i da dreptarul abstract al Ortodoxiei.
Caldura lui Dickens te poate ajuta sa-ti depasesti rationalismul
marginit, mult mai mult decat ani intregi de argumentari, caci, chiar daca
accepti adevarul, poti sa ramai la fel de rece, rationalist si insensibil cum
erai si mai inainte. Simpla lectura a lui Dickens te poate face sa
izbucnesti in lacrimi de recunostinta pentru ca ai adevarata religie a
dragostei. Fervoarea si compasiunea lui Dostoievski te pot ajuta sa-ti
depasesti iubirea de sine si suficienta. Chiar si un
scriitor ca Thomas Mann, care nu are prea multa caldura si compasiune, te poate
face sa intuiesti mai profund cat de ratacita este calea pe care a apucat viata
occidentala”.
Cu acelasi prilej, Parintele Serafim a
evocat un incident din tineretea sa, in care sufletul sau s-a format dupa
dreptarul adevarului:
„Eram la colegiu si,
inainte de a avea vreo sensibilitate fata de arhitectura, profesorul de germana[9] ne-a tinut intr-o zi o lectie, in timp ce ne plimbam
printre doua cladiri construite la interval de vreo treizeci de ani, cam in
acelasi stil spaniol. El ne-a intrebat: «Care este deosebirea dintre aceste doua
cladiri? Priviti cu atentie: una are caramizi, are linii; cealalta este din
beton, este plata, nimic. Una este calda, cealalta rece; una are in ea un
simtamant omenesc, cealalta nu are nimic, este abstracta; prima este potrivita
spre a fi locuita de oameni…» De aici am invatat o lectie
importanta, si anume ca pana si un lucru mic, cum ar fi prezenta unor
linii sau a unor mici ornamente la arhitectura victoriana, care nu au nici o
utilitate – da o oarecare calitate. Astazi, ideea de a face ceva mai mult decat este strict necesar s-a
pierdut. Utilitarismul, obsesia
de a face lucruri practice sunt ucigatoare. Desigur, este mult mai ieftin
sa faci lucrurile pur utilitarist, deci este cat se poate de logic; dar am
pierdut foarte mult. Daca
parintii sunt capabili macar sa arate unui copil ca: «Aceasta cladire este buna; cealalta nu este buna, este mai curand
moarta» - o astfel de
educatie de temelie il va ajuta sa nu mai creada ca tot ceea ce este modern,
tot ce este recent este mai bun. Nu este vorba de un curs de arta, ci de
un curs de viata, parte a cresterii pe care parintii si profesorii
o pot da copiilor printre randurile educatiei oficiale. Aceasta cere un anume
simt artistic. Dimpotriva, educatia
contemporana din scoli accentueaza asprimea,
raceala si incapacitatea de a judeca ce e mai bun si ce e mai rau - relativitatea
totala, care il zapaceste pe om si-l ajuta sa se acomodeze cu lumea apostaziei. Trebuie
sa existe o minima lupta constienta pentru a-l ajuta pe copil sa creasca cu
altfel de influente”.
Din toate cele spuse mai sus ne putem
face o impresie referitoare la seriozitatea
cu care privea Parintele Serafim educatia copiilor si a tinerilor pe care
Dumnezeu i-a incredintat lui spre purtare de grija.
In anul scolar 1981-1982, Theofil era
in clasa a XII-a, iar Parintele Serafim se straduia sa-l invete gramatica
engleza, gramatica rusa, literatura universala, cultura muzicala, istoria,
muzica bisericeasca si tipicul bisericesc.
In acelasi an, Parintele Serafim a
predat si un curs despre „Cum sa traim dupa conceptia ortodoxa“. O versiune mai
extinsa a „Cursului de supravietuire” din 1975, acesta presupunea
teste si lucrari. Primul indemn de a preda acest curs a venit in august 1981,
cand un seminarist de la Jordanville, in varsta de 18 ani, a vizitat manastirea
insotit de parintii sai. Parintii, care erau prieteni ai Fratiei de multa
vreme, erau ingrijorati de viitorul fiului lor. Asemenea multor tineri de varsta lui, crescuti in societatea
noastra moderna fragmentata, seminaristul era incapabil de a-si exprima si de
a-si infrunta propriile emotii si idei si era foarte nesigur pe sine. Parintele
Serafim nota:
„Nu vrea sa faca nimic altceva, decat sa se
pregateasca pentru slujirea in Biserica; dar in acelasi timp este destul de
speriat de depresia ce l-a afectat anul trecut la Jordanville (si care a tinut
cateva luni), bazata pe inactivitate, pe neputinta de a aplica ceea ce citeste in cartile duhovnicesti la
realitatea vietii sale etc. In momentul de fata este intr-o stare de «lehamite» si se teme (iar noi
ii dam dreptate) ca fara o supraveghere stricta isi va pierde tot interesul
pentru slujirea Bisericii”[10].
Afland aceste lucruri de la acel
seminarist si de la parintii lui, parintii
de la Platina avura o idee: sa-l lase sa stea la manastire si-si faca studiile
acolo, sub indrumarea si calauzirea Parintelui Serafim. Dupa ce s-a
rugat pentru aceasta si a primit Sfanta Impartasanie a doua zi, tanarul a
acceptat propunerea. Parintele Serafim i-a scris Episcopului Lavru din
Jordanville, intrebandu-l daca mai poate sa-si ia diploma de absolvire a
seminarului in aceste conditii.
„Din cate stim noi despre el in ultimii ani“,
scria Parintele Serafim, „pare a fi un
baiat foarte inzestrat si motivat, care ar putea cu usurinta sa indeplineasca
munca necesara; iar sub o
supraveghere stricta, credem ca si problemele lui emotionale (legate probabil
de imaturitate) se pot rezolva” [11].
Dupa unele discutii, profesorii de la
Jordanville au acceptat propunerea Parintelui Serafim.
Curand, un alt seminarist de 18 ani de la Jordanville, George, a venit si el
manastireaPlatina ca sa-si faca studiile aici. George provenea dintr-un mediu
protestant si era din Redding. Fusese botezat chiar de catre Parintele Serafim. Familia
lui facuse cunostinta cu Ortodoxia de la barbatul intalnit de Parintele Gherman
la libraria din Redding.
Cu prilejul pelerinajului de vara din
anul 1981, inca un tanar a venit sa stea la
manastire: era un student pe nume Grigorie, care facea parte din asociatia
ortodoxa de la Universitatea California din Santa Cruz. (In apartamentul lui
Grigorie statuse Parintele Serafim cand fusese la Santa Cruz, in luna mai a aceluiasi
an.) Grigorie, un tanar serios, cu ochi albastri stralucitori si o claie de par
roscat, se convertise recent la Ortodoxie de la Anglicanism si de la ceea ce numea
acum „harismanie“. Jinduise
totdeauna dupa o viata de jertfelnicie si de apropiere de natura, iar cand a
dat de Ortodoxie a indragit ideea retragerii monahale in pustie. La colegiu
ducea cu elThebaida Nordului pretutindeni
ca pe un manual de scoala. Cand a venit la manastire, in august, hotarat sa
ramana, parintii au observat ca se ingrijea mereu de ceilalti si era foarte
saritor, si de atunci au stiut ca dorinta lui pentru nevointa pustniceasca era
una adevarata, nu doar o fuga egoista de lume. Grigorie avea si o minte nespus
de agera. Era limpede ca aveau de
a face cu inca un suflet tanar, gata de a fi umplut, de a primi o formatie ortodoxa. Grigorie a fost
imbracat ca frate si a inceput noul an scolar la cursul Parintelui
Serafim, „Cum sa traim dupa conceptia
ortodoxa“.
La curs au participat in total sapte
oameni, atat frati de manastire, cat si studenti mireni, dar au mai fost si
alti tineri si tinere care veneau cu regularitate la prelegeri in week-end. In
noua luni de zile s-a parcurs un material imens. Parintele Serafim a dedicat destul de mult timp teologiei dogmatice si
istoriei Bisericii, familiarizandu-si studentii cu viata si gandirea unui mare
numar de Sfinti Parinti. In acelasi timp le-a predat mult din ceea ce ar
fi invatat in mod normal in universitati, insa cu o perspectiva foarte clara, care dadea sens intregului. Intre
personalitatile discutate la curs s-au numarat ganditori religiosi precum
Gioachino da Fiore, Martin Luther, Teilhard de Chardin; filosofii occidentali:
Toma d’Aquino, Kant, Voltaire, Hegel, Marx, Rousseau si Proudhon; oameni de
stiinta precum Copernic, Kepler, Lamarck, Lyell, Darwin si Haeckel;
personalitati literare ca Homer, Dante, Milton, Samuel Richardson, Oliver
Goldsmith, Henry Fielding, Daniel Defoe, Jonathan Swift, Jane Austin, Diderot,
Byron, Puskin, Leontiev, Tolstoi, Cehov, Gogol, Poe, Dickens si Wordsworth;
precum si politicieni si ganditori ca Iulian Apostatul, Oliver Cromwell, Boris
Godunov, Petru I, Nicolae I (Ţarul favorit al Parintelui Serafim), Weishaupt,
Babeuf, Bakunin, Fourier, Burke, Pobedonostev, Owen, Napoleon, Hitler, Donoso
Cortes, Saint-Simon, Metternich si de Maistre. Parintele Serafim a discutat si despre operele multor pictori si
sculptori, din antichitate pana la ultramoderni. A vorbit si despre muzica
Renasterii, Barocului, Clasicismului si Romantismului, ca si despre noile
canoane muzicale ce au urmat dupa aceea; pana si fenomenul contemporan Beatles
a fost examinat dintr-o perspectiva ortodoxa.
Studentii Parintelui Serafim nici nu-si
dadeau seama cat sunt de norocosi. Acesta era, de departe, cel mai profund curs
pe care l-a sustinut vreodata Parintele Serafim si, din pacate, nu avea sa mai
traiasca pentru a sustine un altul. Asa cum prea bine stia el insusi, o educatie atat de vasta asupra cunostintelor
si experientei mondiale, intemeiata pe principii ortodoxe, a disparut practic
in vremea noastra.
Pe langa cursul despre „Conceptia ortodoxa“, Parintele
Serafim mai preda un curs de gramatica, poezie si compozitie engleza, iar
Parintele Gherman preda un curs de istorie si literatura bisericeasca.
Studentii faceau cam douasprezece ore de curs pe saptamana. In plus, cei doi
seminaristi mai aveau alte zece ore de studiu supravegheat, pentru anul doi de
seminar, folosind materialele trimise de parintii si profesorii de la
Jordanville.
Citirea
literaturii clasice era o parte insemnata din programul de pregatire. In septembrie
1981, Parintele Serafim consemna:
„Cei doi seminaristi ai nostri si-au inceput
studiile «pre-teologice». Theofil isi da seama in sfarsit de importanta unei
educatii nereligioase ca pregatire pentru teologie (in momentul de fata il citeste
pe Platon); iar – , dupa ce a citit doua piese de Puskin, a descoperit ca
elementul lipsa din educatia lui era tocmai literatura lumeasca! Sindromul «saltului direct in teologie» pare
a fi pricina multora probleme, atat in plan individual, cat si in Biserica
luata ca intreg“[12].
Unul dintre
tinerii seminaristi era incapabil de a se concentra sa citeasca mai mult de o
pagina o data sau de a retine ceea ce a citit. Pentru el, Parintele Serafim a
trebuit sa-si faca timp si sa-l puna in fiecare zi sa-i citeasca cu voce tare
carti interesante precumCrima si
pedeapsa, urmand apoi o scurta discutie. Aceasta, consemna el,
„a avut imediat rezultate pozitive
atat la nivelul intelegerii, cat si al interesului”. Intr-alta parte
remarca despre acest curs de lectura orala: „Chestiunea «trezirii» ortodoxe pare a tine,
uneori, de lucruri simple precum acesta“[13].
Parintele Serafim a alcatuit un plan
pentru al treilea, al patrulea si al cincilea an de cursuri de seminar pentru
cei doi baieti de la Jordanville, ce urma sa includa toate materiile principale
ce se studiau atunci la Seminarul Sfanta Treime; dar a murit chiar inainte de a
incepe al treilea an de studii.
Am pomenit deja cum parintii de la
Platina si-au facut timp pentru formarea sufletelor noii generatii punandu-i pe studenti sa asculte muzica
clasica. Insa astazi nu numai tinerii au trebuinta de o asemenea formare:
majoritatea parintilor de astazi s-au format ascultand cele mai rudimentare
forme de muzica. De aceea, cu prilejul pelerinajelor Sf. Gherman,
toata lumea putea sa guste din cea mai rafinata cultura crestina prin
intermediul auditiilor muzicalei ale parintilor. La pelerinajul din 1979, cand Parintele Serafim a tinut un curs
despre prorociile lui Daniil, le-a pus participantilor un disc cuBanchetul lui Belsatar de Handel, inspirat din
cartea lui Daniil. Iar in 1981, cand a tinut cursul despre Cartea Facerii, a
pus Oratoriul Creatiei de
Haydn. Parintele Gherman punea alte piese muzicale, mai ales de compozitorul
sau favorit, Mozart, si apoi vorbea despre ele.
Chiar si
forma moderna a artei filmului era folosita de Parintele Serafim ca mijloc de
formare sufleteasca.
Odata, explica el:
„Unii parinti spun: «Vai, lumea
este atat de rea; refuz sa-mi las copiii sa mearga la filme, nu vreau sa aiba
nimic de-a face cu lumea, vreau sa ramana curati». Dar oricum ar fi,
acesti copii vor intra candva in lume, iar faptul ca sunt lipsiti de orice fel
de dieta duşevni -
adica de ceea ce hraneste partea de mijloc a sufletului – inseamna ca este
foarte probabil ca ei sa ia tot ce le sta in fata, la intamplare. De
aceea este mult mai bine sa alegem acele filme care cel putin nu au
lucruri rele si nu provoaca inclinare spre pacat”[14].
In perioada de dupa Craciun, in anii
1980 si 1981, Parintele Gherman si Parintele Serafim au inchiriat un aparat de
proiectie si au selectat cu grija pentru tineri cateva filme clasice, intre
careHamlet (dupa
Shakespeare), Nicholas Nickleby,
Colinda de Craciun[15] , Documentele Clubului Pickwick si Anii de scoala ai lui Tom Brown (dupa
Dickens).
In ciuda celor spuse mai sus de catre
Parintele Serafim despre Charles Dickens, trebuie mentionat ca in primii sai
ani de ravna ortodoxa fusese si el ca tanarul aspirant la monahism de la
Muntele Athos, socotind lucrarile lui Dickens drept „sentimentalism victorian“. Acum insa, dupa ani deincalzire a inimii si
redobandire a inocentei prin Ortodoxie, era liber sa apreciezeDocumentele Clubului Pickwick asa
cum le apreciase si in adolescenta, cand statea pana tarziu in noapte si le
citea pe sub plapuma. Cand
a vazut si ecranizarea englezeasca a romanului cu un an inainte de a muri, s-a
bucurat ca un copil, razand la umorul nevinovat al lui Dickens si plangand cand
Dickens revenea la mesajul crestin.
Parintele Serafim a fost intrebat
odata in legatura cu filmele care
ilustreaza virtuti crestine.
„Sunt foarte multe”, a raspuns el, „dar
acum nu se mai fac. Poate doar din cand in cand, dar sunt foarte rare. Filmele
vechi, mai ales ecranizarile unor romane sau piese clasice, sunt adeseori
foarte bine facute si au un sens. La Dickens totul este asa; este impregnat de
crestinism. Nu vorbeste
direct despre Hristos, dar este plin de dragoste. De pilda, in Documentele Clubului
Pickwick, eroul, dl. Pickwick,
este o persoana care refuza sa renunte la inocenta de a avea incredere in
oameni. Pana la urma ajunge la inchisoarea datornicilor pentru ca avusese
incredere in cineva. Acolo vine la el omul care il facuse sa intre
in inchisoare si ii sedusese o ruda si care ajunsese acum el insusi in
inchisoare. Dl. Pickwick plange
pentru acel om si ii da bani ca sa-si cumpere de mancare, pentru ca omul
nu avea cu ce sa-si ia hrana in inchisoarea datornicilor. Il vedem pe acest
om, pe acest borfas care a profitat de toti, si o lacrima ne apare in ochi. In
final, dl. Pickwick triumfa, tocmai pentru ca a avut incredere in oameni; si
castiga pentru ca inimile oamenilor s-au schimbat.
Sunt multe filme vechi la fel ca acesta, care
arata fie patimile oamenilor, fie inocenta lor sau felurite virtuti crestine. De fapt, romanele acestea din veacul al XIX-lea pe care se bazeaza
filmele sunt cat se poate de aievea, de realiste.Ele ne arata cum sa traim o viata crestineasca normala, cum sa ne tinem
in frau patimile care apar. Nu ne dau aceste lucruri la nivel duhovnicesc, dar
prin ilustrarea lor in viata si prin faptul ca au o intelegere a vietii
fundamental crestina, sunt deosebit de benefice. Nu stiu nici un
film facut astazi care sa fie la fel. Poate ca pe ici pe colo se mai gaseste
cate unul, insa toate au devenit asa de ciudate. [...] De exemplu, Dickens
te face sa te induiosezi fata de viata normala, de fiecare zi, pe cand un film
recent precum E. T. te face sa te induiosezi fata de o ciudatenie care devine
un fel de mantuitor.
Cred ca ar trebui sa cautam mai multe filme
vechi. Pentru
un grup – sa zicem un grup de la o biserica – ar fi foarte bine sa se adune la
un loc si sa priveasca aceste filme vechi si ar fi bine mai ales pentru tineri“[16].
Pe langa proiectiile de filme la ocazii
speciale, Parintele Serafim isi facea timp sa-i duca pe tinerii mireni aflati
la manastire la spectacole de teatru clasic. Observand incercarile Parintelui
Serafim de a forma tinerele suflete, Parintele Alexei Young isi aminteste:
„Uneori Parintele
Serafim trecea pe la noi, in drum spre Ashland (Oregon) unde ii ducea pe fratii
mireni sa vada felurite piese de teatru la Festivalul Shakespeare de acolo.
Odata – sunt aproape sigur ca era la inceputul verii cand a murit – i-a dus pe baieti sa vada Romeo si Julieta, dupa ce mai
intai o citisera si o studiasera. Cand mi-am exprimat surpriza ca ii ducea pe
tinerii studenti sa vada o astfel
de piesa, mi-a raspuns: «Dar de ce nu? Sunt si ei oameni si au sentimente si pasiuni la
fel ca toata lumea. Este mai bine pentru ei sa vada asemenea lucruri in
mod supravegheat si controlat, decat sa se chinuie singuri».
Aceasta era in
deplina concordanta cu instructiunile pe care mi le dadea ori de cate ori venea
Theofil la noi peste vara. «Lasa-l sa
se uite la televizor, chiar si la telenovele, daca vrea, si du-l la filme.
Theofil este fascinat de lume si este mai bine sa o scoata din sistemul sau
acum. Dar ai grija sa vezi
totul impreuna cu el si apoi sa discutati in amanunt astfel incat sa puna
lucrurile intr-un context duhovnicesc corect». Atitudinea aceasta
mi s-a parut si mie plina de intelepciune. El credea ca o mica doza regulata de lumesc poate actiona asemenea
unui vaccin care sa duca in cele din urma la „imunitate” fata de atractiile
lumesti.
Intr-un rand m-a rugat sa-l duc pe Theofil sa vada Don Giovanni de Mozart la Opera
din San Francisco, ceea ce am facut. Altadata m-a rugat sa-l duc la Doctor Faustusde Marlowe, la Ashland.
Cunostea foarte bine aceste opere si chiar mi-a dat indicatii ce «lectii» se
pot invata din ele, ca sa le impartasesc lui Theofil. De fiecare data imi cerea
un raport amanuntit despre cum a reactionat Theofil (sau altii), daca au
«prins» esentialul.
Imi amintesc si cum
il incuraja Parintele Serafim pe Michael Anderson [17]
sa citeasca Platon si alti filosofi, discutand totul cu el in amanunt, pe
masura ce Michael isi croia drum cu multa truda prin textele cu pricina.
Parintele Serafim ii arata cum toate acestea se legau de Ortodoxie si de
patristica. [...]. La fel era si cu muzica: destul de devreme ii spusesem ca mi se pare ca va trebui sa renuntam la
Mozart etc, daca vrem sa luam in serios cresterea duhovniceasca. El mi-a
raspuns: «Bietul de tine!»
Parca il mai aud si astazi. Apoi mi-a explicat locul frumosului in lumea
duhovniceasca si cum marea arta de orice fel lucreaza cu totalitatea firii
duhovnicesti a omului. Era pentru prima data cand faceam cunostinta
cu o asemenea idee. Mai tarziu am
descoperit-o si eu la unii Sfinti Parinti si am impartasit-o adeseori si altora
in anii urmatori. Insa pana atunci avusesem un punct de vedere cam «puritan»cu
privire la aceste lucruri. [...]
“Multi ani dupa ce Parintele Serafim ne-a parasit am dat peste stihul
acesta (2 Tim. 1, 7) si indata m-am gandit la el, caci imi parea ca rezuma
chiar conceptia lui – sau, cel putin, ceea ce am trait eu: «Ca nu au dat noua
Dumnezeu duhul temerii, ci al puterii si al dragostei si al intregii-cugetari».
[...] in general, as zice ca oricine se deschidea fata de el – si, din
nefericire, nu au fost prea multi – primea o adevarata comoara de intelepciune
de la el. Insa toate acestea nu au fost prea mult pretuite inainte de a fi
murit“[18].
Asemenea oricarui parinte, si Parintele
Serafim suferea pentru copii aflati in grija sa. Fiecare suflet tanar pe care l-a ajutat sa se formeze, inclusiv ale celor
nepomeniti in aceasta carte, avea propriile rani si cicatrice tainice.
Unul dintre ei a fost un copil nedorit, crescut intr-o atmosfera lipsita de
dragoste, fara tata, cu o mama dezechilibrata din punct de vedere religios;
altul, chiar daca provenea dintr-o familie iubitoare, avea greutati in a se
gasi pe sine pe masura ce se maturiza si nu-i mai avea pe parinti alaturi ca
sa-l protejeze de durele realitati ale vietii; un alt tanar, care venea dintr-o
familie dezorganizata si fusese mereu mutat cand la tata, cand la mama, avea
rani inca nevindecate; iar un alt frate venise la manastire din iadul intunecat
al drogurilor, crimei si magiei negre, de pe urma carora inca mai avea de
suferit.
Adeseori,
noaptea tarziu se intampla ca Parintele Gherman sa-l vada pe Parintele Serafim
rugandu-se pentru tinerii acestia si pentru toti oamenii necajiti ce au intrat
in viata sa: victime ale societatii moderne nihiliste, a carei esenta o
identificase cu multi ani in urma. Baietii dormeau adanc in paturile lor, in vreme ce Parintele
Serafim, in biserica rece si intunecata, luminata doar de o lumanare, se
prosterna in fata Sfintei Mese. Plangand, implora pe Dumnezeu sa-i
binecuvanteze, sa-i ocroteasca si sa-i tamaduiasca.
Fratii nu au stiut nimic de aceasta
decat dupa ce Parintele Serafim a adormit: abia atunci si-au dat seama ce parinte adevarat avusesera in
Parintele Serafim.
Note:
[1] Sf. Vasile cel Mare, Epistole si scrieri alese, in Nicene and Post-Nicene Fathers, vol 8, pp. LXV, LXVII-LXVIII.
[3] Sf. Teofan
Zavoratul, Sto est’
duhovnaiajizn’ i kak na neye nastroitia?, Man. Sf. Panteleimon,
Moscova, 1914; retiparita la Holy Trinity Monastery, Jordanville, New York,
1962; trad engl., The Spiritual
Life and How to Be Attuned to It, St. Herman Brotherhood, 1995, pp.
38-3B
[7]In „Cursul de supravietuire”, Pr. Serafim spunea: „Stim ca Staretul
Macarie de la Optina (1788-1860), inainte de a deveni calugar, canta la vioara.
Evident, canta piesele muzicale din acea vreme, de pe la 1810. Ce se canta pe
atunci in Vest? – Paganini, Mozart, Boccherini etc.”
[9] Este vorba
probabil de Dr. Henry Cord Meyer, care a predat germana si istoria europeana la
Pomona. Meyer era mentorul academic al specialistului in istorie Kaizo Kubo,
care il admira foarte mult. Este acelasi profesor mentionat si la inceputul
acestei carti, care era plecat pentru un an de la Pomona cand s-a petrecut
tragedia lui Kaizo.
[12] Scrisoarea Pr.
Serafim Rose catre Pr. Alexei Young, 19 septembrie 1981; in Lefters from Fr. Seraphim, p.
225.
[13] Scrisoarea Pr.
Serafim Rose catre Pr. Alexei Young, 4 februarie 1982; in Letters from Fr. Seraphim, p.
230.
[16] Raspunsuri la
intrebari dupa prelegerea Parintelui Serafim Rose „Living the Orthodox
Worldview”, sutinuta in cadrul pelerinajului de vara Sf. Gherman, 1982.
(in: Ierom. Damaschin, “Viata si lucrarile parintelui Serafim Rose”, Editura
Sophia, 2005)
Sfintele Taine ale Bisericii
Ortodoxe
Sfanta Taina a Botezului
Sfantul Botez este Taina prin care omul, prin intreita afundare in apa in
numele Prea Sfintei Treimi,
dobandeste iertare de pacatul stramosesc si de toate pacatele facute pana
atunci (in cazul in care cel
botezat este matur), se naste din nou duhovniceste si devine membru al
Bisericii lui Hristos. Botezul
este numit si „usa tainelor", fiindca numai prin botez devenim fii ai
lui Dumnezeu dupa har si madulare
vii ale trupului Sau mistic si numai astfel, botezati fiind, putem primi si
celelalte Taine.
Botezul este intemeiat ca Taina de Mantuitorul prin cuvintele: „Mergand,
invatati toate neamurile,
botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh"
(Matei 28,19).
Sfanta Scriptura prezinta un singur element de savarsire a botezului si
anume apa (Ioan 3,5). Aceasta
apa trebuie sa fie curata si sfintita de catre preot inainte de inceperea
randuielii propriu-zise. Practica
aceasta se pare ca a fost adoptata inca din timpurile Bisericii apostolice.
Formula care se rosteste cu aceasta ocazie este: Se boteaza robul lui
Dumnezeu (numele) in numele
Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, in timp ce catehumenul este
cufundat de trei ori in apa,
desemnand cele trei zile cat a stat Mantuitorul in mormant.
Savarsitorul Tainei este insusi Domnul Hristos, pe care slujitorii cei
vazuti ai Tainei, episcopul sau
preotul, Il invoca. Insasi formula centrala a botezului arata aceasta: „Se
boteaza..." si nu „Te botez
...", adica Hristos boteaza prin mana preotului. In cazuri de
exceptie, cand cineva este in pericol de
moarte si nu este botezat, Biserica a randuit ca aceasta Taina sa fie
savarsita de orice crestin ortodox,
cufundandu-l in apa de trei ori si rostind: Se boteaza robul lui Dumnezeu
(numele) in numele Tatalui
si al Fiului si al Sfantului Duh. Daca primitorul Tainei Traieste, Botezul
poate fi continuat dupa
obisnuita randuiala, de catre preot, fara a mai rosti formula.
Primitorii acestei Taine sunt toti oamenii, indiferent de varsta (Ioan
5,6). Copiii, dupa cum stim, nu pot
marturisi credinta, dar Sfanta Scriptura ne da exemple cand, pentru
credinta altora, unii au dobandit
vindecarea. Urmare a acestor argumente, Biserica a randuit nasia,
bazandu-se pe Sfanta Scriptura:
„Oricine va primi in numele Meu pe acesti copii, pe Mine Ma primeste, si
oricine Ma primeste, nu pe
Mine Ma primeste, ci pe Cel ce M-a trimis" (Matei 18,5). Cuvintele
acestea se refera la cel botezat in
numele lui Hristos.
Sfintii Apostoli au botezat si pe cei maturi, dar si pe cei mici, chiar si
familii intregi (Corneliu sutasul,
vaduva Lidia, Stefana). Despre toti acestia Sciptura spune ca s-au botezat
ei si casa lor.
Traind cu convingere adevarurile de credinta ale Bisericii, sa staruim
intru predicarea a ceea ce
Mantuitorul ne-a poruncit: un domn, o credinta, un botez (Efeseni 4,5).
Taina Mirungerii
Taina Mirungerii este lucrarea sfanta, instituita de Hristos, prin care cel
botezat se impartaseste de
darurile Duhului Sfant, pentru sporirea si intarirea in viata
duhovniceasca.
Aceasta Taina se savarseste in timpul oficierii Tainei Botezului, imediat
dupa scoaterea pruncului din
apa. in Biserica Ortodoxa administrarea acestei taine se face odata cu
slujba Botezului, pentru a-i oferi
celui botezat - chiar prunc fiind - darurile lucratoare ale Duhului Sfant.
in Biserica Catolica aceasta
Taina se numeste „confirmare" si se administreaza la 14 ani,
considerandu-se ca atunci adolescentul
crestin este constient de Taina pe care o primeste.
Materia (Sfantul Mir) este untdelemnul amestecat cu mirodenii, pregatit
dupa o randuiala speciala in
Joia Mare (Saptamana Patimilor) si sfintit de catre episcopii unei Biserici
locale. Sfintirea Sfantului Mir
de catre episcopii unei anumite Biserici locale este tocmai manifestarea
autocefaliei acelei Biserici
Ortodoxe. Prin multimea mirodeniilor din care este facut, el inchipuie
multimea si diversitatea darurilor
si a puterilor Duhului Sfant. Sfantul Mir e folosit nu numai in Taina
Mirungerii, ci si in sfintirea
antimiselor si a bisericilor.
Lucrarea propriu-zisa a acestei Taine consta din ungerea cu Sfantul Mir a
noului botezat, facandu-i-se
semnul sfintei cruci pe mai multe parti ale trupului, cu rostirea formulei:
„Pecetea darului Duhului
Sfant. Amin". Prin aceasta ungere se pune in valoare si trupul omului,
care prin simturi, dorinte si prin
toate faptele lui, este colaborator al sufletului. Precizam ca Taina
Mirungerii, ca si Taina Botezului, are
caracter unic, caci nu ne putem impartasi de ea decat o singura data in
viata. Dupa canoanele Bisericii
Ortodoxe, aceasta Taina nu se repeta, chiar daca se obisnuiste ca cei care
s-au lepadat de credinta
crestina sau au parasit Sfanta Biserica si vor sa se intoarca din nou la
ea, sa fie iarasi unsi; aceasta nu
inseamna o repetare a sfintei Taine, ci doar o reintarire in dreapta
credinta.
Ungerea aceasta este, deci, semnul darului Duhului Sfant, care s-a pogorat
in chip vazut asupra
Mantuitorului si asupra Sfintilor Apostoli si care, acum, este pecetea care
ni se da si noua, dupa botez,
in chip nevazut. Prin mirungere, noul botezat este acum crestin adevarat si
deplin, un nou Hristos,
adica „uns" al Domnului, caci, cuvantul Hristos inseamna uns.
DICTIONAR:
Antimis = obiect liturgic confectionat dintr-o bucata de panza de in sau de
matase care simbolizeaza
mormantul si giulgiul in care a fost infasurat Mantuitorul. Fara antimis nu
poate fi oficiata Sfanta
Liturghie.
Taina Pocaintei
Pocainta - prin mijlocirea unor manifestari vazute din partea credinciosul
si a preotului in Biserica,
credinciosul obtine harul iertarii pacatelor de la Dumnezeu. Cine face
pacatul - a zis Mantuitorul - este
rob al pacatului (Ioan 8,34). Mantuirea din robia pacatului inseamna
eliberare. Iata de ce spunem si
marturisim intr-o multime de rugaciuni ca Iisus Hristos este eliberatorul
si Mantuitorul lumii. Pentru ca
El, prin adevarul si harul Sau curatitor si sfintitor ne face curati de
pacate si astfel liberi. In slujba
acestei curatiri si eliberari sufletesti sta pocainta crestina cu
elementele ei esentiale: cainta,
marturisirea si dezlegarea pacatelor.
Spovedania pacatelor aduce cu sine linistire constiintei, cercetarea,
fericirea si apropierea de
Dumnezeu. Cea mai frumoasa marturisire a pacatelor o face Proorocul David
in Psalmul 50.
Proorocul Isaia vorbeste despre pocainta aprins si cu putere ca un trimis
al lui Dumnezeu: „Cel ticalos
sa lase calea lui si omul cel nedrept vicleniile lui si sa se intoarca la Domnul
Dumnezeu cel bogat in
iertare si atunci se va indura de el" (Isaia 57,7).
Cum sa se faca pocainta ne-a aratat Mantuitorul. Exemplul clasic al
pocaintei in Evanghelia
Mantuitorului ni-l prezinta parabola fiului risipitor (Luca 15, 11-24). In
aceasta parabola avem toate
elementele unei pocainte complete: Omul pacatos, recunoasterea si
marturisirea pacatelor,
convertirea, rugaciunea de iertare, cainta, hotararea de indreptare,
parintele care primeste pocainta si
iarta pe pacatos. Ea oglindeste tot ceea ce putem desemna ca fiind o
pocainta evanghelica integrala.
Tinta superioara a pocaintei este perfectiunea morala si spirituala.
Pocainta evanghelica se incoroneaza cu iertarea pacatelor. Acesta este
specificul crestin al Sfintei
Taine a Pocaintei, caci realitatea de la care plecam, in adevarata
pocainta, este pacatul, iar efectul la
care vrem sa ajungem este iertarea pacatelor.
In contextul acestei adevarate pocainte, credinciosul trebuie sa traiasca o
autentica viata crestina,
desavarsindu-se prin rugaciune, post, milostenii, lacrimi de cainta,
dragoste frateasca si altele.
Vremea pocaintei este limitata la viata pamanteasca. Prin moarte, pacatosul
intra intr-o stare in care
nu mai poate face nimic pentru mantuirea sa, nadajduind doar in
milostivirea lui Dumnezeu si in
rugaciunile pe care le face pentru el Biserica si, in Biserica, toti cei
care l-au iubit.
Din toate cele prezentate mai sus, ca si din cuprinsul invataturii
Bisericii Ortodoxe, reiese clar ca
pocainta este o lucrare dumnezeiasca mantuitoare.
Sfanta Impartasanie
Sfanta impartasanie este Taina Bisericii care constituie centrul cultului
crestin. Prin aceasta taina se
realizeaza in mod real unirea credinciosului cu Iisus Hristos, prin
primirea (impartasirea) cu Trupul si
Singele Sau, sub forma painii si a vinului.
Impartasania se mai numeste si Euharistie (multumire, recunostinta) si
Cuminecare (comuniune,
legatura), cuvinte care pun in evidenta faptul ca prin ea, credinciosul se
impartaseste de insusi
Mantuitorul Hristos, prin Sfantul Trup si Singe al Sau si, in acelasi timp
comuniune reala cu toti cei
ce se impartasesc si traiesc in Hristos, cu toti cei ce sunt madulare vii
ale Trupului Sau, care este
Biserica Sa, atat cei din lumea de aici cat si cei trecuti in lumea de dincolo. Mantuitorul Hristos a
instituit aceasta taina la Cina cea de Taina*, cand „a luat Iisus paine si
binecuvantand, a frant si le-a
dat lor (ucenicilor) si a zis: Luati, mancati, acesta este Trupul Meu. Si luand paharul, multumind, le-a
dat si au baut din el toti. Si a zis lor: Acesta este
Sangele Meu, al Legii celei noi, care pentru multi se
varsa" (Marcu 14, 22-24). Prin aceste acte Iisus Hristos pune temelia
cultului crestin, care ne
prilejuieste si noua, celor de astazi, sa fim partasi, in chip nesangeros -
dar in mod real, nu doar
simbolic sau ca o comemorare - la jertfa singeroasa pe care a adus-o pe
Golgota, prin moartea pe
cruce, dar si sa iesim din moarte, cu moartea Sa pe moarte calcand, primind
viata Sa ca izvor al vietii
noastre vesnice.
Aceasta temelie reprezinta pentru fiecare in parte si pentru toti impreuna
participarea actuala, aici si
acum, in viata noastra pamanteasca, la viata lui Hristos, ca madulare vii
ale trupului Sau mistic. De
aceea Taina Euharistiei este nu numai lucrarea tainica, de neinteles, dar
reala in care noi traim in
Hristos si Hristos traieste in noi, ci este si Taina Bisericii, caci toti
cei ce traim in Hristos devenim un
singur trup unit in Duhul Sfant, devenim Trupul Sau, care este Biserica.
Prin impartasirea cu vrednicie
cu Hristos noi nu suntem doar sfintiti, curatati si pregatiti pentru o
mantuire viitoare, ci suntem deja
partasi - in mod nedeplin, ca o pregustare, dar deja partasi ai acestei
mantuiri, partasi ai vietii in
Hristos, partasi ai imparatiei lui Dumnezeu, partasi ai lumii de aici la
lumea de dincolo.
De aceea Sfanta Liturghie, slujba in care se oficiaza aceasta taina, este
numita si Cerul pe pamant, nu
pentru ca folosim cuvinte frumoase, poetice, ci pentru ca, in mod real, in
Sfanta Liturghie are loc o
strapungere a timpului si vietii pamantesti de catre conditia vietii de
dincolo. Pregatirea pentru
primirea Sfintei impartasanii se face atat prin post si rugaciune, cat si
prin marturisirea pacatelor
(Taina Spovedaniei) si impacarea cu toti (iertarea), iar in ziua
respectiva, inainte de impartasanie nu
se va manca nimic. Actul impartasirii are loc, de obicei, in timpul Sfintei
Liturghii, dupa ce preotul zice:
"Sa luam aminte! Sfintele, sfintilor", iar strana raspunde:
"Unul sfant, Unul Domn, Iisus Hristos, intru
marirea lui Dumnezeu: Tatal, Amin!". Atunci credinciosii care sunt
pregatiti (au postit, s-au spovedit si
au dezlegare de la preot pentru a se impartasi, s-au impacat cu toti si au
iertat, cerand iertare) vin in
fata altarului, la usile imparatesti si primesc Sfanta impartasanie.
DICTIONAR: Cina cea de Taina =
ultima cina luata de Hristos cu ucenicii Sai, in joia dinaintea patimilor. Se
numeste de Taina, tocmai pentru
ca instituie aceasta taina, prin care trupul si sangele lui Hristos se ofera
spre
mancare lumii, care devine
Biserica, sub forma painii si a vinului euharistice.
Taina Preotiei (Hirotonia)
Preotia este Taina in care, prin punerea mainilor episcopului si prin
rugaciune, se pogoara harul divin
asupra candidatului, de parte barbateasca, anume pregatit, sfintindu-l si
asezandu-l in una din treptele
ierarhiei bisericesti diacon, preot sau episcop impartasindu-i puterea de a
invata pe oameni cuvantul
lui Dumnezeu, de a-i sfinti prin Sfintele Taine si ierurgii si de a-i
conduce pe calea mantuirii. Datorita
acestui inalt scop, Taina Preotiei este de o importanta covarsitoare. Preotul,
dupa cuvantul
Mantuitorului, este „lumina lumii" si „sarea pamantului" si
ca atare viata lui personala trebuie sa fie de
o moralitate exemplara, facandu-se pilda pastoritilor sai.
Comportamentul sau trebuie sa fie de asa fel incat oamenii, vazand faptele
lui, sa preamareasca pe
Dumnezeu, iar el sa poata zice pastoritilor sai ca sfantul apostol Pavel: „Fiti urmatori mie precum si eu
lui Hristos" (I Cor XII). Preotia este o lucrare de
temelie in Biserica, caci prin ea se prelungeste pana la
sfarsitul veacurilor preotia Mantuitorului. Fara preotie nu exista Taine si
fara Taine nu se impartaseste
harul dumnezeiesc, iar fara har nu se poate primi mantuirea. Preotii,
constienti de misiunea deosebita
pe care o au, trebuie sa lucreze cu timp si fara timp spre a ingriji de
oile cele cuvantatoare ale lui
Hristos. Sfantul apostol Pavel, in consfatuirea ce a avut-o cu pastorii
Bisericii din Milet si Efes, le
atrage atentia asupra marii raspunderi in fata lui Hristos, zicandu-le: „ Luati aminte de voi si insiva si
de toata turma peste care Duhul Sfant v-a pus episcopi ca sa pastoriti
Biserica lui Dumnezeu pe care a
castigat-o cu insusi sangele Sau " (Fapte
XX 28). Iar credinciosii sunt datori sa se poarte cu deosebit
respect fata de preoti si sa asculte de dansii, caci Mantuitorul a spus: „ Cel ce va asculta pe voi, pe
mine Ma asculta si cel ce se leapada de voi, de Mine se leapada, si de Cel
ce M-a trimis pe Mine"
(LucaX 16).
Preotii primesc harul si puterea preoteasca de la Hristos. Harul impartasit
prin hirotonie leaga pentru
totdeauna pe cel hirotonit de preotie, asa ca aceasta Taina nu numai ca nu
se repeta, ci ea nu se
poate pierde niciodata, incat cel ce a fost o data hirotonit nu mai poate
deveni mirean. El poate fi oprit
din slujirea sa de catre episcop, in cazul unor grave abateri, prin
depunere sau caterisire, dar harul
preotiei nu-i poate fi luat.
Preotia este prin urmare o sfanta taina, intemeiata de insusi Mantuitorul
Hristos, mai inainte de
inaltarea Sa la cer, spre a-i continua opera de mantuire. Prin pregatirea
moral-intelectuala speciala,
dar mai ales prin harul lui Dumnezeu Cel nevazut, transmis prin Taina
Hirotoniei, persoana preotului
este investita sa invete, sa sfinteasca si sa conduca pe credinciosi, in
masura conferita de treapta
ierarhica ce i se confera prin hirotonie. Deci slujirea preotiei nu este de
la oameni si nu se intemeiaza
pe puterea oamenilor, ci este de la Dumnezeu si se intemeiaza pe porunca
lui Dumnezeu. De aceea
nimeni nu-si poate lua singur cinstea de a fi preot, daca nu estre chemat
de sus (Evrei V 4) dupa cum
nimeni nu poate invata cuvantul lui Dumnezeu daca nu este trimis (Romani
X15) pentru ca nu toti
sunt apostoli, nu toti sunt invatatori si nu toti sunt pastori (Efeseni IV
11-12), si, zicem noi, nu toti pot
fi preoti.
De aceea, mirenii trebuie sa
cinsteasca ierarhia bisericeasca, iar diaconii, preotii si episcopii trebuie sa
fie in
permanenta constienti de misiunea
cereasca pe care o au in lume si de responsabilitatea fata de credinciosii pe
care ii pastoresc, caci ei
sunt, dupa cum spune sfantul apostol Pavel: „slugi ai lui Hristos
si iconomi ai Tainelor
lui Dumnezeu" (ICorinteni IV1).
Taina Cununiei
Cununia sau Nunta este una din cele sapte Sfinte Taine, anume aceea in care
unirea conjugala se
consfinteste, se binecuvinteaza si devine Taina, caci „Taina aceasta mare
este; iar eu zic in Hristos si
in Biserica"(Efeseni 5,32). intrucat Taina este o lucrare sfanta in
care, printr-un semn vizibil, este
impartasit credinciosilor harul nevazut al lui Dumnezeu, este de folos sa
intelegem continutul acestei
slujbe care ridica unirea dintre un barbat si o femeie la rangul de Sfanta
Taina.
Mult prea des casatoria este privita in aspectul ei exterior, functional,
ca o institutie naturala sau
sociala si terestra. Biserica insa, instituind Cununia ca Taina,
marturiseste ca mirii primesc prin slujba
cununiei harul unitatii, harul dumnezeiesc care ii uneste pe cei doi,
pentru a se implini unul prin
celalalt si impreuna, unul prin celalalt, sa implineasca scopul vietii
pamantesti: „sa va faceti partasi
dumnezeiestii firi" (II Petru 1,4). Viata prozaica de zi cu zi acopera
de multe ori caracterul tainic al
casatoriei, aceasta unitate a doua persoane, prin care unul se reveleaza
celuilalt si, prin aceasta
revelare reciproca in iubire, fiecare devine capabil de a primi revelarea
lucrarii si prezentei lui
Dumnezeu, revelarea persoanei sale si a celei iubite in adancimea iubirii
si ocrotirii lui Dumnezeu.
Viata pamanteasca este locul si timpul in care fiecare om descopera drumul
spre viata vesnica, devine
capabil de a se impartasi de vesnicia iubirii lui Dumnezeu sau, dimpotriva,
se inchide in propriul
egoism si, nedescoperind iubirea, se face partas mortii vesnice.
Cununia este totodata Taina celor doi tineri care isi unesc vietile, pentru
a se desavarsi unul prin
celalalt, a deveni o singura fiinta, ramanand totusi doua persoane, dupa
chipul Sfintei Treimi:
Dumnezeu este Unul in fiinta si intreit in persoane -Tatal, Fiul si Sfantul
Duh - Unul si Trei deopotriva,
in acelasi chip cei doi soti devin o singura fiinta, fiind doua persoane. Iubirea
dintre soti, care este o
partasie la iubirea lui Dumnezeu, este cea care realizeaza unitatea dintre
cele doua persoane intr-o
singura fiinta. Iubirea umana este transfigurata din ordinea trupescului in
cea a duhului, este curatita
de intinaciunea pacatului si este restaurata in harul dumnezeiesc, este
sfintita, pentru a putea fi
induhovnicita si partasa la iubirea curata a lui Dumnezeu. Momentul central
al slujbei este incununarea
mirilor, cand se cere de la Dumnezeu pentru miri sa ii incununeze „cu slava
si cu cinste", atribute ale
Duhului Sfant. De aceea, o legatura dintre barbat si femeie nesfintita prin
Taina Cununiei este pacat,
pentru ca iubirea este necuratita de patimi, ramane trupeasca si nedemna de
a fi partasa la sfintenia
iubirii lui Dumnezeu.
Sfantul Maslu
Sfanta Taina a Maslului este lucrarea prin care o persoana, prin
rugaciunile preotilor si ungerea cu
untdelemn sfintit, primeste harul tamaduirii, al mangaierii, al intaririi
in purtarea cu vrednicie a
incercarii ce a venit asupra sa si al iertarii de pacate.
Sfantul Iacob vorbeste despre Sfantul Maslu, zicand: „Este cineva bolnav
intre voi? Sa cheme preotii
Bisericii si sa se roage pentru el, ungandu-1 cu untdelemn in numele
Domnului. Si rugaciunea
credintei va mantui pe cel bolnav si Domnul il va ridica si de va fi facut
pacate i se vor ierta lui" (Iacob
5, 14-15).
Sfantul Maslu a fost instituit de Mantuitorul, practicat de Sfintii
Apostoli si de Biserica prin slujitorii ei
sfintiti.
Sfantul Maslu se savarseste fie la Biserica, fie la casa bolnavului. in
ceea ce priveste timpul, se face
oricand este nevoie. Se obisnuieste insa sa se faca Sfantul Maslu in zilele
de luni, miercuri si vineri si
in timpul posturilor de peste an. Dupa randuiala Sfintei Biserici, Sfantul
Maslu se savarseste de sapte
preoti, dupa numarul celor sapte daruri ale Duhului Sfant, despre care vorbeste
proorocul Isaia (cap.
11,2-3). La nevoie, Sfantul Maslu poate fi savarsit si de mai putini
preoti, pana la cel putin doi.
Cand Maslul se face la casa bolnavului, atunci acesta trebuie sa fie
spovedit si impartasit.
Untdelemnul sfintit la Sfantul Maslu, cu care este uns bolnavul, este
simbol al indurarii divine si
totodata medicament, mijloc de insanatosire, avand o intrebuintare foarte
veche, amintita si in Sfanta
Scriptura (Luca 10,34; Marcu 6,13). Acest untdelemn se poate pune in
candela sa arda, poate fi folosit
la miruit sau se poate amesteca cu faina de la Maslu si sa se faca
painisoare din care se da bolnavului
sa manance.
Efectele Tainei Sfantului Maslu - vindecarea bolilor trupesti si usurarea
sufleteasca - depind de
credinta celui ce primeste aceasta Taina, dupa cuvantul Mantuitorului: „Fie
voua dupa credinta
voastra" (Matei 9,29).
Biserica, folosind Sfanta Taina a Maslului pentru ocrotirea sanatatii
trupesti si sufletesti a
credinciosilor, nu exclude consultarea medicala si folosirea medicamentelor
in caz de boala, ci prin
aceasta Taina vrea sa-i apropie pe credinciosi de Hristos care da
vindecarea, iar bolnavul devenit
sanatos trupeste si sufleteste, prin binefacerile Sfantului Maslu, poate
trai o viata curata.
ierod. Iustin TANASE
Niciodata nu judeca pe nimeni
Un doctor intrase grăbit în spital, după ce fusese telefonat pentru o intervenţie chirurgicală urgentă. El a răspuns apelului cât mai curând posibil, şi-a schimbat hainele şi a mers direct la blocul de operaţie. L-a găsit pe tatăl băiatului plimbându-se pe coridor, aşteptând medicul. Văzându-l, tatăl a strigat:
- "De ce v-a luat aşa mult timp să veniţi? Nu ştiţi că viaţa fiului meu este în pericol? Nu aveţi simţul responsabilităţii?"
Medicul a zâmbit şi a spus:
- "Îmi pare rău, nu eram în spital, şi am venit cât de repede am putut, după ce am primit apelul. Iar acum, mi-aş dori să vă calmaţi, pentru a-mi putea face treaba."
- "Să mă calmez?! Dacă fiul dumneavoastră ar fi în camera asta acum, v-aţi calma? Dacă propriul fiu v-ar muri acum, ce aţi face??" a spus tatăl furios.
Doctorul a zâmbit iar şi a răspuns:
- "Voi spune ceea ce Iov a zis în Cartea Sfântă: "Gol am ieşit din pântecele mamei mele, şi gol mă voi întoarce în sânul pământului, binecuvântat fie Numele Domnului."- Doctorii nu pot prelungi viaţa. Duceţi-vă şi mijlociţi pentru fiul dumneavoastră, noi vom face tot ce putem prin harul lui Dumnezeu."
- "A da sfaturi când nu suntem îngrijoraţi e foarte uşor", a murmurat tatăl.
Operaţia a durat câteva ore, după care medicul a ieşit fericit.
- "Slavă Domnului! Fiul dumneavoastră este salvat!" Şi fără să aştepte răspunsul tatălui, şi-a văzut de drum, fugind. "Dacă aveţi vreo întrebare, întrebaţi-o pe asistentă!"
- "De ce este aşa arogant? Nici nu a aşteptat câteva minute pentru a-l întreba despre starea fiului meu", a comentat tatăl, când a întâlnit-o pe asistentă la câteva minute după ce medicul plecase.
Asistenta a răspuns, curgându-i lacrimi pe faţă:
- "Fiul său a murit ieri într-un accident de maşină, era la înmormântare atunci când l-am sunat pentru operaţia fiului tău. Iar acum, că a salvat viaţa fiului tău, a plecat fugind pentru a termina înmormântarea fiului său."
NICIODATĂ NU JUDECA PE NIMENI, deoarece niciodată nu ştii cum e viaţa unora, sau ce se întâmplă, sau prin ce trec.
Viaţa
Demult, a venit la un călugăr, un om tare necăjit şi l-a întrebat:
- Ce este rău cu mine? De ce nu-mi găsesc liniştea? De ce nu sunt mulţumit de viaţa mea?
Bătrânul călugăr a luat, atunci, o sticlă şi, după ce a umplut-o pe jumătate cu apă, a pus-o în faţa omului şi l-a întrebat:
- Cum e aceasta sticlă?
- Este pe jumătate goală!
- Vezi, i-a mai spus călugărul, eu o văd pe jumătate plină.
În viaţă, trebuie să vezi partea frumoasă a lucrurilor. Nu este greu, mai ales că în toate există ceva frumos. Dacă vom şti să privim natura, vom vedea frumuseţe şi bogăţie. Dacă vom şti să-l privim pe om, în adâncul lui, vom vedea bunătate şi dragoste.
Privind astfel viaţa şi oamenii, devenim noi înşine mai frumosi, mai bogaţi şi mai buni.
Există răul?
Un profesor universitar a provocat studenţii lui cu această întrebare:
- Dumnezeu a creat tot ce există?
Un student a răspuns curajos:
- Da, El a creat tot ce există.
Profesorul a răspuns:
- Dumnezeu a creat tot?
- Da domnule, a replicat studentul.
Profesorul:
- Dacă Dumnezeu a creat totul, a cre-at deci şi răul pentru că răul există. Şi după principiul cercetărilor noastre care definesc ceea ce suntem, deci Dumnezeu e rău!
Studentul rămase tăcut în faţa unui astfel de răspuns. Profesorul era foarte mândru de el şi se fălea în faţa studenţilor că încă odată a dovedit că credinţa în Dumnezeu este un mit.
Un alt student se ridică şi spune:
- Pot să vă întreb ceva, domnule?
- Bineînteles, a răspuns profesorul.
Studentul:
- Domnule, frigul există?
- Ce întrebare mai e si asta? Bineînţeles că există! Nu ţi-a fost niciodată frig? a replicat profesorul.
Tânărul răspunse:
- De fapt domnule, frigul nu există. După legea fizicii ceea ce considerăm ca frig este în realitate absenţa căldurii. Toate fiinţele sau obiectele transmit energie. Căldura e produsă de un corp sau o parte din materie care transmit energie. Zero absolut (-460°F) este absenţa totală de căldură; toată materia devine inertă şi incapabilă de a reacţiona la această temperatură. Frigul nu există. Noi am creat acest cuvânt pentru a descrie ceea ce simţim când nu avem o sursă de căldură.
Studentul a continuat:
- Domnule, întunericul există?
Profesorul a răspuns:
- Bineînţeles că există!
Studentul:
- Vă înşelaţi din nou domnule. Întunericul nu există nici el. În realitate întunericul este lipsa de lumină. Putem să studiem lumina dar nu şi întunericul. De fapt putem să studiem lumina utilizând prisma lui Newton pentru a fragmenta lumina albă în mai multe culori şi studia diversele lungimi de undă ale fiecărei culori. Nu puteţi măsura întunericul. O simplă rază de lumină poate pătrunde în lumea întunericului şi o poate ilumina! Cum puteţi şti cât spaţiu ocupă întu-nericul? Măsuraţi cantitatea de lumină prezentă, nu-i aşa? Întunericul este un termen inventat de om ca să descrie ceea ce se întamplă când nu e lumina.
În final, tânărul întreabă din nou profesorul:
- Domnule, răul există?
Acum, profesorul, incert răspunse:
- Bineînţeles, am afirmat-o deja. Îl vedem manifestându-se în fiecare zi. Este în exemplele de inumanitate de fiecare zi a unuia împotriva celuilalt. Este în multitudinea de crime şi de violenţe peste tot în lume. Aceste manifestări nu sunt nimic altceva decât răul.
Studentul răspunse:
- Răul nu există domnule, sau cel puţin nu există prin el însuşi. Răul este pur şi simplu absenţa lui Dumnezeu în sinele nostru. El este ca întunericul şi frigul, un cuvânt utilizat de om ca să descrie absenţa lui Dumnezeu în sine însuşi. Dumnezeu nu a creat răul. Răul nu este ca şi credinţa sau dragostea, care există ca şi lumina sau căldura. Răul este rezultatul a ceea ce se întâmplă când omul nu-l are pe Dumnezeu în inima sa. E ca şi frigul când nu e nici o sursă de căldură, sau întunericul care se instalează când nu e nici o rază de lumină.
Profesorul se aşeză învins.
Numele tânărului student? ALBERT EINSTEIN
Numele tânărului student? ALBERT EINSTEIN